Apakah Therapy ekspresif?

Apakah Therapy ekspresif?

Kadang-kadang minda manusia berfungsi dalam cara yang tidak produktif dengan masalah kesihatan kita sendiri. Apabila tekanan hidup harian mula terkumpul, kita boleh menjadi mudah terdedah kepada beberapa penyakit, kerana tekanan mempunyai kecenderungan untuk melemahkan sistem imun semula jadi kita.

Kadang-kadang cara terbaik untuk menangani perkara-perkara ini adalah untuk benar-benar mendapatkan minda kita kira perkara-perkara yang merisaukan kita. Ia adalah sempurna semula jadi yang berkenaan dengan perkara-perkara yang berlaku dengan orang di sekeliling anda, kadang-kadang lebih memikirkan perkara yang boleh menghalang proses penemuan perkara tentang diri anda yang boleh membawa kepada penyelesaian kepada masalah anda sendiri.

Dalam banyak cara, itulah yang terapi ekspresif bertujuan untuk membantu memudahkan. Walaupun ramai orang berfikir terapi ekspresif sebagai satu bentuk perubatan alternatif, ia adalah sesuatu yang digunakan dalam banyak program terapi konvensional, termasuk beberapa hospital moden di seluruh Amerika Syarikat. Sejak terapi ekspresif sebagai satu cara penyembuhan minda, anda akan lebih mudah untuk mencari ia dalam jenis pusat-pusat rawatan yang merawat keadaan kebiasaan, seperti pusat pemulihan dadah.

Terapi ekspresif melibatkan literal mematikan pusat logik fikiran anda, dan membenarkan kreativiti anda untuk mengalir keluar dengan cara yang anda mungkin tidak mempunyai peluang untuk meneroka pada masa lalu.

Sama ada melalui seni, muzik, atau beberapa jenis prosa atau menulis, perkara-perkara yang seseorang mampu untuk menyatakan melalui kerja-kerja kreatif mereka sering boleh menawarkan tingkap berwawasan ke dalam apa yang merisaukan mereka di bawah permukaan. Ini adalah sebab mengapa ia berfungsi sebagai satu alat yang tidak ternilai untuk ahli terapi yang cuba untuk menganalisis banyak sebab mengapa tekanan boleh membawa kepada perkara-perkara seperti penagihan dadah, atau perkara-perkara lain yang kita biasanya berfikir sebagai "melarikan diri" dari hilang pegangan setiap hari yang hidup.

Dengan melahirkan diri sendiri melalui seni, yang perlu mempunyai kedai yang berpuas hati dengan cara yang berbeza, dan ia boleh membantu besar apabila ia datang untuk membendung ketagihan bahan-penyalahgunaan.

Pendekatan tradisional terapeutik untuk rawatan psikologi biasanya akan melibatkan seorang pakar psikiatri duduk dan cuba untuk mendapatkan mata pelajaran untuk benar-benar bercakap tentang masalah mereka dengan jenis yang mendalam berterus terang bahawa mereka tidak mungkin digunakan untuk, yang boleh membantu memberi inspirasi kepada mereka untuk berfikir tentang mereka masalah dalam cahaya yang berbeza.

Terapi ekspresif pergi lebih mendalam daripada ini, dan membolehkan pesakit untuk benar-benar merasa masalah mereka keluar sendiri melalui usaha kreatif percuma. Harapannya adalah bahawa dalam perjalanan proses ini, simbol akan mula muncul yang bermaksud sesuatu yang unik kepada pesakit, walaupun profesional penjagaan kesihatan diri mereka tidak dapat mengenali mereka.

Selepas beberapa lama telah berlalu, ini memberi terapi orang yang menjalani peluang untuk agak literal berhadapan dengan pergolakan mereka sendiri, dan menyelesaikan isu-isu yang telah menyusahkan mereka dengan cara yang bermakna lebih banyak kepada mereka daripada ia mungkin boleh kepada orang lain, kerana ia benar-benar bertujuan untuk mengatasi logik. Dengan cara ini, terapi ekspresif berfungsi sebagai satu penyembuhan diri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar